EOBD چیست؟
EOBD مخفف (European On-Board Diagnostic) میباشد.
تمامی خودرو های بنزینی که از ۱ ژانویه ۲۰۰۱ و اتومبیل های دیزلی که از سال ۲۰۰۳ ساخته شده اند باید مجهز به این سیستم باشند.
این سیستم مطابق با استاندارد اروپا به شماره EC / شست و نه / نودو هشت برای نظارت و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای معرفی شده است.
تمامی این اتومبیل ها باید یک سوکت استاندارد EOBD داشته باشند تا دسترسی به سیستم عیب یابی را فراهم کند (مانند نمونه)
شما میتوانید از این سوکت (EOBD) برای اسکن کدهای خطا و خواندن اطلاعات پارامتر ها استفاده کنید.
مالک یک خودرو تا زمانی که چراغ چک اتومبیل روشن نشده است متوجه مشکل خودرو خود نمیشود ، افراد غیر متخصص با روشن شدن این چراغ فقط متوجه میشوند که اتومبیل شان ایراد دارد و برای رفع عیب باید به تعمیرگاه مراجعه نمایند.
تشخیص مشکل :
تکنیسین های تعمیرگاهی در گذشته با ابزارهای تشخیصی باید موارد زیادی را بررسی میکردند تا مشکل خودرو را برطرف کنند.
تکنولوژی EOBD :
معرفی استاندارد EOBD در اروپا فرصت های جدیدی برای تعمیرکاران خودرو ایجاد کرده است .
در این تکنولوژی طیف وسیعی از ابزارهای کم هزینه برای خواندن و پاک کردن خطاها ، مشاهده و تست سنسور ها بصورت زنده و یا ذخیره شده در دسترس تعمیرکاران قرار میدهد.
سیستم EOBD وظیفه نظارت و ذخیره سازی اطلاعات تمامی سنسورهای خودرو را بر عهده دارد ، مانند سنسور اکسیژن ، سنسور جریان هوا و دیگر سنسور ها…
برای هر سنسور یک محدوده مقادیر قابل قبول تعریف شده است که میتواند در این محدوده کار کند ، در صورت خروج از این محدوده به آن یک کد خطای از پیش تعریف شده اختصاص داده میشود که سیستم EOBD شما را در خواندن و تفسیر این کدها کمک میکند همچنین میتوانید خروجی سنسورها را بصورت لحظه ای مشاهده نمایید.
EOBD یا OBD2 ؟
OBD نامی است که به سیستم عیب یابی اتومبیل داده میشود .
در OBD یک استاندارد جامع وجود ندارد به این صورت که هر تولید کنند اغلب از سیستم های کاملاً متفاوتی استفاده میکنند.(حتی بین مدل های مختلف یک خودرو)
سیستم OBD با توجه به الزام دولت ایالات متحده به استاندارد OBD2 توسعه داده شده است.
این الزام فدرال برای تمامی خودرو های فروخته شده از سال ۱۹۹۶ در ایالات متحده اعمال شده است.
EOBD معادل اروپایی استاندارد OBD2 امریکا است که در مورد اتومبیل های بنزینی فروخته شده در اروپا از سال ۲۰۰۱ و اتومیل های دیزلی ۳ سال بعد از آن مورد استفاده قرار گرفته است.
EOBD2 چیست؟
شاید شما فکر کنید که EOBD2 ورژن جدیدی از EOBD میباشد ، در حالی که این چنین نیست.
EOBD مخفف (European On-Board Diagnostic) یا استاندارد عیب یابی روی کار اروپایی است ، این در حای است که EOBD2 در واقع مخفف (Enhanced On-Board Diagnostics) یا نسل دوم عیب یابی پیشرفته روی کار میباشد.
EOBD2 پوشش دهنده ابزارهای (سنسورها) خاص بکار رفته در اتومبیل ها نیز میباشد و همین خاصیت باعت میشود تا اطلاعات و پارامترهای اضافی بیشتری نسبت به EOBD و OBD2 را به کاربر نشان دهد.
به طور معمول ویژگی های EOBD2 برای هر تولیدکننده متفاوت است.
نتیجه گیری :
خودرو ها الزامی به داشتن EOBD2 برای تشخیص مشکل و عیب یابی ندارند بلکه قابلیت EOBD2 اطلاعات بیشتری را برای عیب یابی خودرو نسبت به EOBD و OBD2 به ما نشان میدهد.
منبع : وب سایت Gendan Automotive Products
ترجمه : حسین مهدوی حقیقی